منو

سنگ اوپال - Opal


                                               

                  

 

سنگ اوپال جزئی از سنگ های گران قیمت محسوب می شود که دارای انواع مختلفی می باشد. این سنگ علاوه بر جنبه زیبایی که دارد دارای خواص درمانی مختص به خود می باشد که در گذشته مورد توجه و استقبال شاهان قرار می گرفته است. این سنگ به عنوان نمادی برای امید و دوراندیشی به شمار می رود و از ابتلای افراد به انواع مختلف بیماری های روحی و روانی و گوارش جلوگیری می نماید. در مشرق زمین برای این سنگ اهمیت ویژه ای قائل هستند و به عنوان سنگی بهشتی از آن یاد می کنند. این در حالی است که در غرب مردم تحت تاثیر یک رمان از این سنگ دوری جسته و آن را نماد شیطان و اهریمن می دانند.

 

اوپال به چه معنا است؟

 

شاید خیلی از شما با واژه اوپال روبرو شده اید اما از معنای آن چیزی ندانید. در زبان هندی اوپال به معنای سنگ می باشد و در زبان های لاتین و یونانی که به ترتیب تحت عنوان  Opalus و Opallios نامیده می شود و به معنای تغییر رنگ می باشد. این سنگ در زمان گذشته به طور ویژه ای مورد توجه اروپاییان قرار داشت و از آن در امرهای به خصوصی استفاده می کردند. به عنوان مثال در زمان قرون وسطی بانوانی که دارای موهای قرمز رنگ بودند با نگه داشتن سنگ اوپال قرمز در کنار خود بر این عقیده بودند که سنگ اوپال قرمز منجر به از بین رفتن رنگ قرمز موهای آنها خواهد شد.

 

مشخصات سنگ اوپال چیست؟

 

جنس سنگ های اوپال از نوع سیلیکات های آبدار می باشد که دارای ساختاری بی نظم و آمورفی است. سنگ اوپال دارای جلای شیشه ای زیبایی می باشد و دارای یک سائیدگی به صورت خطی و سفید رنگ است. این سنگ به صورت شفاف و نیمه شفاف و دارای وزن مخصوص ۱.۹۸ تا ۲.۲۰ می باشد. یکی از ویژگی هایی که سنگ اوپال دارد، پدیده رنگ بازی آن است که ناشی از شکست نوری بین گلوله های سیلیسی می باشد. سنگ اوپال سفید برخلاف نوع سیاه آن دارای پدیده فلورسانس و درخشندگی سفید رنگ می باشد که زیبایی خاصی را برای این سنگ به ارمغان می آورد. کانی اوپال به صورت ترکیبی همراه با ماسه سنگ، بازالت، لیمونیت و ریولیت مشاهده می شود و دارای این قابلیت است تا بقایای درختان، صدف ها و غیره را به سنگ تبدیل نماید

 

انواع سنگ اوپال

در این قسمت انواع اوپال را جهت آشنایی بیشتر به شما معرفی می نماییم. سنگ اوپال دارای انواع مختلفی به شرح زیر می باشد:

– سنگ های اوپال معمولی؛ که این سنگ جلای کمتری دارد و معمولا مات می باشد و درخشندگی در آن مشاهده نمی شود و در بازارهای روز دنیا اوپال معمولی، تحت نام های مختلفی از جمله: اوپال عسلی، اوپال عقیق، اوپال خزه ای، اوپال شیر نامیده می شود و هر کدام داری ویژگی مخصوص به خود است.

– سنگ های اوپال آتشین؛ این نوع سنگ به دلیل رنگ نارنجی که دارد تحت این عنوان نامیده شده است و به صورت غیر شفاف و بدون جلای فلزی می باشد. اما اگر اوپال اصلی آتشین را پیدا کنید و مشاهده نمایید خواهید دید که دارای جلای فلزی و شفاف است. یکی از نکاتی که در مورد این نوع کانی وجود دارد، عدم مشاهده پدیده اپالسنس در این نوع کانی می باشد. مکزیک، برزیل،استرالیا از جمله مکان هایی هستند که غنی از این کانی خاص هستند.

– سنگ های اوپال گرانبها؛ که دارای ویژگی های شگفت انگیز و خاصی همچون پدیده اپالسنس و داشتن مقداری آب در درون خود می باشد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این نوع سنگ در انواع زاویه های مختلف مربوط به طیف نوری دارای رنگ های متمایز و مختلفی می باشد. معمولا برش دهی این نوع اوپال به صورت کابوشن می باشد تا خاصیت رنگ بازی آن محفوظ و قابل مشاهده باشد. علاوه بر این مواردی که ذکر شد انواع دیگری نیز از سنگ اوپال مشاهده شده است که تحت عنوان های؛ اوپال آرگون، اوپال اوییه آبی، اوپال خورشیدی، اوپال آبدار مکزیکی و بسیاری دیگر می باشد که هر کام در نوع خود بی نظیر و خاص می باشند.

 

خواص درمانی سنگ اوپال

 

شاید برای شما عجیب نباشد که بدانید این سنگ مانند سایر سنگ های گران قیمت علاوه بر جنبه زیبایی و تزئینی که دارد دارای خاصیت درمانی نیز است. از جمله خواص درمانی سنگ های اوپال می توان به جذب نمودن انرژی های بد و منفی شخص اشاره کرد که از این طریق می تواند به درمان افسردگی و نگرانی های فرد کمک شایانی نماید. استفاده از اوپال سفید رنگ برای ایجاد امید به زندگی و گشایش افکار درونی مفید و به شدت توصیه می شود.

سنگ های اوپال می توانند در هضم غذا و تقویت معده و روده مفید و مثمر ثمر باشد. در گذشته از سنگ اوپال به منظور جلوگیری از کم خونی و مبارزه با انواع بیماری های خونی استفاده می شده که بسیار موثر بوده است. یکی از ویژگی های مفیدی که این سنگ دارد ایجاد انگیزه و نشاط روحی با هر بار نگاه کردن به آن می باشد که به نوعی دنیایی از خوبی ها و روشنایی ها را بر روی ما باز خواهد کرد. از این سنگ در درمان امراض روده ای، فشار خون، درد در استخوان نیز استفاده می شود

 

نام اپال برگرفته از واژه ی یونانی (Opalus) به معنی تغییر رنگ می باشد. البته در زبان سانسکریت واژه (Upala) به معنی سنگ قیمتی هم اشاره ای به اپال می کند.

اپال ترکیبی از سیلیس و آب است که به صورت ژله سخت شده در حفره های سنگ های رسوبی یا رگه ای سنگ آتشفشانی یافت می شود.

این گوهر زیبا در طبیعت با رنگ های سفید، زرد، سبز، آبی، نارنجی، قرمز، قرمز گل بهی، صورتی، زیتونی، قهوه ای و سیاه یافت می شود. در بین آن ها رنگ سیاه کمیاب است و دارای ارزش بالایی می باشد، در حالی که رنگ سفید و سبز در بین مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار است. اپال دارای پدیده (اپالسنس) بازی رنگ می باشد که خود عامل مهمی درافزایش زیبایی و ارزش اپال می باشد.

معمولاً بین ۳تا ١٠درصد وزن اپال ها را آب تشکیل داده که می تواند مقدار آن تا ۳٠درصد هم برسد. از این بابت توصیه شده است که مواقعی آن را در داخل آب گذاشته تا درخشش رنگی و رطوبتش حفظ شود، در غیر این صورت ترک می خورد. اپال گوهری حساس است در صورت برخورد با عطر، ادکلن و لوازم آرایشی آسیب می بیند؛ همچنین نور آفتاب در مدت طولانی و حرارت اثر تخریب کنندگی بر آن دارند .اسیدها و مواد قلیائی نیز بر قدرت قوس قزحی اپال تأثیر منفی می گذارند. قابل توجه است که برای شستشو و تمیز کردن اپال ها نباید از التراسونیک و بخار شور استفاده کرد.

اپال سنگ ملی استرالیا محسوب می شود و نزدیک به ٩۵درصد اپال های جهان در این کشور تولید می گردد، البته در کشورهای برزیل، مکزیک، آمریکا، چک، اسلوواکی، هندوراس، اتیوپی و گواتمالا هم یافت می شود ولی آنها از لحاط کیفیت قابل قیاس با اوپال های استرالیایی نیستند.

اعتقادات: موجب بالا رفتن بصیرت و تقویت صفت های خوب در مالکش می شود؛ همچنین مانع از افسردگی رخوت و سستی می گردد. برای معده، روده و ورم معده هم مؤثر است.

اسامی دیگر: سنگ هفت رنگ، اُپالسنت Precious Opal

طراحی سایت ITechWeb.ir